De uitspraak over het inhalen van het vasten van een menstruerende vrouw is een van de belangrijkste uitspraken in de islamitische wet. Ieder individu in de samenleving is zich daar volledig van bewust, of deze persoon nu geschoold is of niet, of hij nu oud of jong is? Het belang van deze uitspraak in de islam is te danken aan het feit dat God heeft verordend dat alle vrouwen moeten menstrueren.

Geen enkele moslim was hiervan vrij, behalve Lady Fatima Al-Zahra, moge God tevreden zijn met haar, de dochter van de Heilige Profeet Muhammad bin Abdullah, moge God hem zegenen en vrede schenken.

Beslissing over het inhalen van het vasten voor een menstruerende vrouw


Hierover bestaat geen meningsverschil onder religieuze geleerden

Wat is de uitspraak over het inhalen van het vasten voor een menstruerende vrouw?!

Het is bekend dat een vrouw die menstrueert, moet vasten, en wat hier bedoeld wordt is vasten tijdens de heilige maand Ramadan! Omdat het de enige maand is waarin de aanbidding van het vasten verplicht is, terwijl de aanbidding voor de rest van de maanden van het jaar vrijwillig en niet verplicht is.

Zo zal het zijn

het is mijn plicht

Een menstruerende vrouw moet het vasten inhalen voor elke dag dat zij haar vasten tijdens de Ramadan heeft verbroken.

In dit geval moet de menstruerende vrouw weten dat het goedmaken van het vasten

Het is verplicht en verplicht voor haar.

En het is niet overbodig!

Dit betekent dat het uitvoeren ervan wordt beloond. Wat betreft het verlaten ervan: zal hij verantwoordelijk worden gehouden ondanks het feit dat dit gedurende de rest van de maanden van het Hijri-jaar is, met uitzondering van de maand Ramadan? Omdat de rechterlijke macht plaatsvindt na het einde van de Ramadan, en niet tijdens de heilige maand.

Integendeel, wanneer een menstruerende vrouw wordt gereinigd van menstruatiebloed, voltooit zij het vasten voor de resterende dagen van de maand Ramadan, en haalt dit vervolgens in welke maand het ook is.

Ze moet haar vasten inhalen voordat de maand Ramadan weer aanbreekt in het nieuwe jaar, anders zondigt ze en is ze aansprakelijk.

Het compenseren van het vasten voor menstruerende vrouwen

Bewijs dat het voor een menstruerende vrouw verplicht is om het vasten in te halen


Er zijn een aantal verkeerde meningen die ooit naar buiten zijn gekomen en die in een fatwa staan: dat een menstruerende vrouw dit na het einde van de Ramadan niet hoeft in te halen! Dit leidde ertoe dat veel vrouwen de dagen oversloegen waarop ze na het einde van de heilige maand moesten vasten.

Daarom wilden wetenschappers graag duidelijkheid scheppen

Bewijs dat het voor een menstruerende vrouw verplicht is om het vasten in te halen

Om te voorkomen dat dergelijke meningen opnieuw verschijnen. Vooral omdat het bewijs wordt gevonden in de eervolle Sunnah van de Profeet, in de hadith die is overgeleverd op gezag van de Moeder der Gelovigen: “Mevrouw Aisha bint Abi Bakr” – moge God tevreden zijn met hen beiden.

“Ik vroeg Aisha en zei: Hoe komt het dat een menstruerende vrouw het vasten goedmaakt, maar het gebed niet! Ze zei: Ben jij een Haruriyya? Ik zei: ik ben geen Haruriyya, maar ik vraag het. Ze zei: Dit overkwam ons vroeger en we kregen de opdracht om het vasten in te halen, maar we kregen niet de opdracht om het gebed in te halen.

Er is overeenstemming bereikt over een authentieke hadith in Sahih Al-Bukhari (321) en in Sahih Muslim (335).

En in een ander woord:

“Een vrouw zei tegen Aisha: Zal ​​haar gebed voldoende zijn voor een van ons als ze rein is?” Ze zei: Ben jij een Haruriyya? We menstrueerden altijd met de Profeet, moge God hem zegenen en vrede schenken, maar hij beval ons niet om het te doen, of zij of zij zei, dus deden we het niet.

Sahih hadith, in Sahih Al-Bukhari (321).

  • Haruriyya:


    Zijn zij de Kharijieten, en zijn ze zo genoemd naar de stad waar ze vandaan kwamen? Het is de stad Harawraa, die dicht bij Kufa ligt. Zij waren degenen die imam “Ali bin Abi Talib” – moge God tevreden met hem zijn – aan de kaak stelden omdat hij met Muawiyah had gevochten. Vervolgens verklaarden zij de moslims ongelovigen en isoleerden zij zich met sommigen uitspraken die vreemd waren aan de islamitische wet?! Eén daarvan is dat een menstruerende vrouw samen moet bidden en vasten nadat zij zich heeft gewassen van menstruatiebloed. Dus vroeg de Moeder der Gelovigen haar: Ben jij een Haruri?
  • Vooral omdat een menstruerende vrouw het inhalen van gebeden een uitspraak is die in strijd is met de islamitische wet, die vereist dat het vasten zonder gebed wordt ingehaald? Er werd gezegd dat de reden hiervoor is dat er in elk gebed vijf verplichte gebeden zijn, wat het moeilijk maakt om ze allemaal te vervullen na het einde van de menstruatie en moeilijk voor vrouwen. Daarom heeft de Schepper – Glorie zij Hem – het gemakkelijk gemaakt voor moslimvrouwen. Dat het verplicht is om vasten in te halen, en dat gebeden niet mogen worden ingehaald.

Voorzieningen voor vasten voor menstruerende vrouwen


De Heer der Glorie – gemanifesteerd in Zijn heerlijkheid – gaf toestemming van boven de zeven hemelen aan een menstruerende vrouw, en eveneens aan postpartumvrouwen? Door niet te vasten als er menstruatiebloed komt, of het nu een verplicht of een vrijwillig vasten is. Sheikh Ibn Baz – moge God hem genadig zijn – zei over de regels over het vasten voor menstruerende vrouwen.

“Het is volgens de islamitische wet voor een menstruerende vrouw verboden om te vasten, en ze zou zondig zijn als ze dat zou doen, en ze moet zich bekeren?! Omdat ze in dit geval de wet van God overtreedt – Glorie zij Hem – die hij heeft gespecificeerd, zelfs als ze vast en haar vasten niet verbreekt. De dagen waarop het menstruatiebloed kwam zijn verschuldigd en moeten na het einde van de heilige maand Ramadan worden ingehaald, anders zondig je en wordt je daarvoor aangesproken! Ibn Baz voegde ook toe: Wanneer een vrouw menstruatiebloed ziet, moet ze: Ze stopt met vasten, bidden en het lezen van de Koran uit de Koran, zelfs als ze Umrah verricht? Je moet stoppen met het omlopen van de Kaaba.”

De reden waarom menstruerende vrouwen niet vasten


De reden waarom een ​​menstruerende vrouw stopt met bidden, is bij veel mensen bekend? Het is zo dat menstruatiebloed niet zuiver is, maar eerder onzuiver en schadelijk, zoals de Heer de Almachtige zei in zijn dierbare boek:

(En ze vragen je over menstruatie. Zeg: “Het is schadelijk…”)

Gebed is een basisvoorwaarde voor zuiverheid, zoals de Heer der Glorie – geopenbaard in Zijn glorie – ons vertelde in de Wijze Herinnering, in Zijn Almachtige, zeggende:

(Ga niet naar het gebed terwijl je dronken bent totdat je weet wat je zegt, en ook niet in een staat van rituele onreinheid, behalve voorbijgangers totdat je je hebt gewassen.)

Dit geldt voor menstruatiebloed.

Net zoals een vrouw niet bidt tijdens de menstruatie; Ze zou tegenwoordig de Heilige Koran niet moeten benaderen, zoals de Almachtige God zegt:

(Inderdaad, het is de Edele Koran* in een verborgen Boek* dat niemand kan aanraken behalve de gezuiverde).

Hetzelfde geldt voor de uitspraak over gebrek aan zuiverheid met betrekking tot het rondlopen van het Heilige Huis, waarover God – Glorie zij Hem – in de Edele Koran zegt:

(En toen Wij voor Abraham de plaats van het Huis bepaalden: “Verenig niets met Mij, en zuiver Mijn Huis voor degenen die eromheen cirkelen, en voor degenen die staan ​​en voor degenen die knielen en ter aarde werpen.”)

Wat betreft

De reden waarom menstruerende vrouwen niet vasten:

Het komt door de genade van de Meest Barmhartige – Glorie zij Hem – met betrekking tot vrouwen?! Menstruatiebloedingen verzwakken een vrouw en veroorzaken veel fysieke en psychologische effecten en beïnvloeden haar negatief, wat de wetenschap heeft bewezen. Daarom verbiedt God het vasten voor menstruerende vrouwen

Zodat ze de ontberingen van de menstruatie niet hoeft te combineren met vasten.

Wat is het oordeel over een vrouw die de vastendagen van de Ramadan niet inhaalt?


Zoals we eerder hebben uitgelegd,

Wat is het oordeel over een vrouw die de vastendagen van de Ramadan niet inhaalt? Het betekent dat ze een zondaar is en verantwoordelijk zal worden gehouden voor dit vasten in het hiernamaals.

De geleerden zeiden dat een vrouw die overdag niet vast, haar vasten tijdens de Ramadan moet verbreken vanwege menstruatiebloedingen?

Dat ze berouw toont aan God – Glorie zij Hem – en spijt heeft van deze daad en het verzaken aan de verplichting die haar is opgelegd? U begint deze dagen in te halen, zodat u er op de Dag der Opstanding niet met moeite verantwoordelijk voor zult worden gehouden. Vooral als de Ramadan het jaar daarop naar haar toe komt zonder dat ze de dagen ervoor heeft ingehaald.

Het vasten na jaren goedmaken


De meerderheid van de geleerden zei dat als een vrouw de dagen niet inhaalt die ze gedurende meerdere jaren niet heeft gevast tijdens de Ramadan vanwege de menstruatie. Wat leidde tot de komst van meer dan één Ramadan en de opeenstapeling van vele dagen?

Vasten na jaren,

Van haar wordt verwacht dat ze het vasten inhaalt en elke dag dat ze het vasten verbreekt, inhaalt, en dit gebeurt in verschillende stappen, als volgt:

  1. Het is voor haar verplicht om berouw te hebben tegenover God en er spijt van te hebben dat ze het in de steek heeft gelaten, hetzij uit onwetendheid of uit kennis.

  2. Om te weten te komen welke dagen u moet inhalen, moet u het aantal regelmatige menstruatiedagen vermenigvuldigen met het aantal jaren dat u ze niet heeft gemist.

  3. Als het moeilijk is om de vervaldagen te berekenen; Handelde u op verdenking?! Dit betekent dat ze de dagen vast waarop ze denkt dat ze haar vasten heeft verbroken tijdens de verschillende maanden van de Ramadan, zoals de Heer in zijn dierbare boek zei:

    (Dus vrees God zoveel als je kunt, en luister en gehoorzaam…).

  4. Ze vast op alle dagen, of ze nu opeenvolgend of afzonderlijk zijn, maar ze moet ze afmaken voordat de maand Ramadan een nieuw jaar ingaat.

  5. Om een ​​arme elke dag te voeden, verbrak hij zijn vasten.

Het bedrag van de boetedoening voor het niet inhalen van het vasten voor een menstruerende vrouw


Een groep metgezellen van de Boodschapper van God – moge God tevreden zijn met hen allemaal – vaardigde een fatwa uit

Het bedrag van de boetedoening voor het niet inhalen van het vasten voor een menstruerende vrouw.

Als er een nieuwe Ramadan komt zonder dat je de gemiste dagen hebt ingehaald?

Hij

Een halve saa' is gelijk aan ongeveer anderhalve kilo tarwe, dadels, rijst of soortgelijke populaire basisvoedingsmiddelen in het land waartoe u behoort.

Religieuze geleerden hebben gezegd dat als een vrouw arm is en zichzelf niet elke dag kan voeden, zij van het voedingsgedeelte wordt afgezien, maar van het vasten wordt niet afgezien.

Dus de fatwa van de metgezellen van de Boodschapper van God – moge God tevreden zijn met hen allemaal – kwam? Een menstruerende vrouw die de dagen die ze moet doen niet vast en er is weer een Ramadan aangebroken; Het is

Ze voedt en vast als ze daartoe in staat is.

Volledige pauzes van vasten voor vrouwen


In deze paragraaf leggen we het uit

Het ontbijt verbreekt het vasten voor vrouwen volledig,

Zoals vermeld in zowel de Sunnah als de Koran. Nadat we uit wat eerder in dit artikel werd genoemd, hebben vernomen dat menstruatiebloed een van de dingen is die het vasten tijdens de heilige maand Ramadan ongeldig maakt.

Zodat alle vrouwen zich volledig bewust zijn van deze dingen die het vasten verbreken, wetende dat de meeste dingen die het vasten verbreken niet specifiek zijn voor het ene of het andere geslacht. Dat wil zeggen, de meeste zijn voor zowel mannen als vrouwen, behalve één die het vasten verbreekt, die specifiek voor vrouwen is en niet voor mannen.

  1. Geslachtsgemeenschap.

  2. Masturbatie.

  3. Menstruatie- en postpartumbloedingen.

  4. Bloed verwijderen door cupping en dergelijke.

  5. Opzettelijk braken.

  6. Eten en drinken.

  7. Wat wordt bedoeld met eten en drinken?

Je kunt hier en hier in detail leren over de dingen die het vasten verbreken. Wat betreft menstruatiebloedingen en dit is een van de dingen die het vasten verbreken; We hebben de volledige details ervan in dit artikel uitgelegd, en hetzelfde geldt voor kraamvrouwenbloedingen na de bevalling.

Conclusie van het artikel over vasten voor menstruerende vrouwen: We hopen dat we alle informatie hebben verstrekt over het vasten voor menstruerende vrouwen. In overeenstemming met de bepalingen van de Islamitische Sharia waarover alle geleerden het eens zijn.