De uitspraak over iemand die zijn vasten verbreekt tijdens de Ramadan, waarbij hij vergeet dat vasten een van de daden van aanbidding is die God – Glorie zij Hem – heeft voorgeschreven aan Zijn moslimdienaren, en die binnen de vijf zuilen van de Islam valt en verplicht wordt voor elke volwassen moslimman en -vrouw wanneer de heilige maand Ramadan aanbreekt.

Dit is de reden waarom we veel kwesties tegenkomen die verband houden met deze belangrijke daad van aanbidding, waarvan iedereen zich volledig bewust moet zijn. Omdat het verband houdt met de geldigheid van zijn aanbidding en zijn relatie met zijn Heer, en met de belangrijke kwesties die verband houden met vasten? zij

Het oordeel over iemand die zijn vasten tijdens de Ramadan verbreekt door te vergeten:

Vooral omdat de aanbidding van het vasten een mindere verplichting is dan de rest van de maanden van het jaar.

(De maand Ramadan waarin de Koran werd geopenbaard, een leidraad voor de mensen en duidelijke bewijzen van leiding en criterium. Dus wie van jullie getuige is van de maand, laat hem deze vasten. En wie ziek is of op reis is, dan een aantal andere dagen. God verlangt naar gemak voor u en verlangt niet naar ontberingen voor u, en dat u het aantal kunt vervolledigen en God kunt verheerlijken omdat Hij u geleid heeft, en misschien hoe dankbaar u bent.) (Al-Baqarah: 185).

Beslissen over iemand die zijn vasten verbreekt tijdens de Ramadan


Er is geen geschil

Het oordeel over iemand die zijn vasten tijdens de Ramadan verbreekt door te vergeten:

en hij

Daar is niets mis mee, en zijn vasten is geldig, en hij hoeft niet te zondigen of het goed te maken.

In plaats daarvan voltooit hij de rest van zijn vasten zonder dat iets dat verhindert, en bewijs hiervoor is genoemd in zowel de Heilige Koran als de Sunnah van de Edele Profeet. het vasten zonder opzettelijk, zoals vermeld in de Wijze Koran, de uitspraak van de Almachtige:

(Onze Heer, houd ons niet verantwoordelijk als we het vergeten of een fout maken..). (Al-Baqarah: 286).

  • Er werd over dit vers gezegd dat het op authentieke wijze was overgeleverd op gezag van de Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – dat hij ervoor bad, en dat God – Glorie aan Hem en de Allerhoogste – antwoordde: zeggende: (Ik heb het gedaan).

Beslissen over iemand die zijn vasten verbreekt door te vergeten

in aanvulling op; Religieuze geleerden vertrouwden op vers 255 van Surat Al-Baqarah? Om te meten

De uitspraak over iemand die zijn vasten tijdens de Ramadan verbreekt door de Koran te vergeten

Waarin de Almachtige Heer zegt:

(…Maar Hij zal u ter verantwoording roepen voor wat uw hart heeft verdiend. En God is vergevingsgezind, verdraagzaam.)

  • Religieuze geleerden interpreteerden dit vers als volgt: (Vergeten is niet de bedoeling van het hart), en daarom, naar analogie daarmee? Het vasten wordt ongeldig gemaakt door opzettelijk eten of drinken, niet door vergeetachtigheid.

De uitspraak over iemand die zijn vasten tijdens de Ramadan verbreekt en de Sunnah vergeet


kan worden herkend

De uitspraak over iemand die zijn vasten verbreekt tijdens de Ramadan, waarbij hij de nobele Sunnah van de Profeet vergeet

Ook zoals we erover hebben geleerd uit de Heilige Koran. Is in deze kwestie de Sunnah van de Profeet verschillend van de Koran?

Het verwees rechtstreeks naar de uitspraak zonder de noodzaak van analogie, zoals de geleerden deden in de bovengenoemde verzen, waar het authentiek werd verklaard op gezag van de Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – een groep authentieke profetische hadiths, waarin duidelijk werd dat er geen zonde rust op degene die zijn vasten tijdens de Ramadan door vergeetachtigheid verbreekt en dit na het einde van de maand niet hoeft in te halen.

Op gezag van Abu Hurairah – moge God tevreden met hem zijn – zei hij: De Profeet – moge God hem zegenen en vrede schenken – zei:

“Wie vergeet terwijl hij aan het vasten is en eet of drinkt, laat hem zijn vasten voltooien, want God heeft hem alleen maar gevoed en te drinken gegeven.”

Overgeleverd door Al-Bukhari (6669) en Muslim (1155). In een ander verhaal:

“Wie tijdens het vasten uit vergeetachtigheid eet, laat hem zijn vasten voltooien, want God heeft hem alleen maar gevoed en te drinken gegeven.”

Op gezag van Abu Hurairah – moge God tevreden met hem zijn – dat de Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – zei:

“Degene die zijn vasten verbreekt tijdens de maand Ramadan uit vergeetachtigheid, er is geen inhaalmogelijkheid en geen boetedoening.”

. Hasan Al-Albani in Sahih Ibn Khuzaymah (1999).

Op gezag van Abu Saeed – moge God tevreden met hem zijn – op gezag van de Profeet – moge God hem zegenen en vrede schenken – zei hij:

“Wie tijdens de maand Ramadan uit vergeetachtigheid eet, hoeft dit niet in te halen.”

Overgeleverd door Al-Daraqutni. Al-Hafiz zei: De transmissieketen is zwak, maar geschikt voor vervolgonderzoek.

Op gezag van Abu Hurairah – moge God tevreden met hem zijn – dat de Profeet – moge God hem zegenen en vrede schenken – zei:

“Als een vastende persoon eet uit vergeetachtigheid, of drinkt uit vergeetachtigheid, dan is het een voorziening die God hem heeft gegeven, en daar is geen compensatie voor.”

Afstuderen door Al-Daraqutni (2242).

De uitspraak over vergeetachtigheid werd ook genoemd in een van de authentieke hadiths, en dat God hem er niet voor zal straffen, en dit omvat alle daden van aanbidding, inclusief vasten.

Op gezag van Abdullah bin Al-Abbas, dat de Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – zei:



God heeft de fouten en vergeetachtigheid van mijn land vergeven en waartoe ze gedwongen werden te doen.”

Overgeleverd door Al-Albani, in Sahih Al-Jami' (1836).

Iedereen die tijdens de Ramadan zijn vasten verbreekt uit vergeetachtigheid, aldus de vier stromingen


Er was een meningsverschil tussen sommige geleerden?! Wat betreft de uitspraak over iemand die vergat zijn vasten te verbreken tijdens de Ramadan

Het geschil tussen hen vond plaats? Moet de persoon die dit doet het goedmaken of niet?

Maar er bestaat geen discussie over de vraag of iemand een zondaar is of niet?

Omdat hier overeenstemming wordt bereikt over de uitspraak, namelijk dat er geen zonde rust op degene die het vasten verbreekt door het te vergeten. Dit meningsverschil vond plaats tussen de volgelingen van de vier denkrichtingen?!

Vanwege het vertrouwen op een van de hadiths van de Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken! Wat door sommigen bewezen wordt en door anderen niet

Dat zijn ze, en de verklaringen waren als volgt:

  • Er is geen compensatie voor iemand die zijn vasten tijdens de Ramadan verbreekt door het volgende te vergeten:


    Dit is de heersende mening onder de meerderheid van de geleerden, en de volgelingen van de drie denkrichtingen houden zich hieraan:

    (Hanafi, Shafi'i, Hanbali),

    Naar hun mening baseerden ze dit op? Twee hadiths van de Profeet (moge de beste zegeningen en vrede met hem zijn) zijn:

“Wie tijdens het vasten uit vergeetachtigheid eet, laat hem zijn vasten voltooien, want God heeft hem alleen maar gevoed en te drinken gegeven.” Overgeleverd door Abu Hurairah.

“Als een vastende persoon eet uit vergeetachtigheid, of drinkt uit vergeetachtigheid, dan is het een voorziening die God hem heeft gegeven, en daar is geen compensatie voor.” In Sunan al-Daraqutni.

  • Er is een straf voor degenen die hun vasten tijdens de Ramadan verbreken door het volgende te vergeten:


    Deze mening is mogelijk uniek voor hem

    Mensen van de Maliki-denkschool.

Volgens de Maliki's geldt de uitspraak voor iemand die uit vergeetachtigheid zijn vasten in de Ramadan verbreekt


Ik ben het er niet mee eens

Volgens de Maliki's geldt de uitspraak voor iemand die uit vergeetachtigheid zijn vasten in de Ramadan verbreekt

Met betrekking tot de rest van de denkrichtingen en de meningen van geleerden zeiden de volgelingen van deze denkrichting: Iedereen die vergat zijn vasten te verbreken tijdens de Ramadan,

Er rust geen zonde op hem, maar hij moet het goedmaken.

In deze mening protesteerden zij tegen de twee hadith waartegen de volgelingen van de andere drie stromingen protesteerden, maar met een andere interpretatie, zoals we hieronder zullen uitleggen:

  • De hadith van Abu Hurairah – moge God tevreden met hem zijn –: “Wie uit vergeetachtigheid eet tijdens het vasten…”:


    Wat zeiden de Maliki’s over dit onderwerp? De Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – was in deze hadith niet onderworpen aan een oordeel. In plaats daarvan beval hij degene die zijn vasten verbrak door te vergeten, of hij nu at of dronk, om zijn dag te voltooien en te vasten.
  • Hadith in Sunan al-Daraqutni: “…en er is geen goedmaking mogelijk”:


    Ze zeiden dat het een zwakke hadith was en dat er geen rekening mee gehouden moest worden.

De Maliki's voerden in hun mening ook aan dat degene die het vasten tijdens de Ramadan verbreekt door vergeetachtigheid geen zondaar is, maar dat het een aantal algemene regels in de islamitische wet overtreedt, namelijk:

  • eerste regel:


    Dat

    Voor elke daad van aanbidding heeft de Schepper – Glorie zij Hem – verschillende voorwaarden en pijlers beschreven, zonder welke deze daad van aanbidding niet geldig is.

    Hetzelfde als: gebed; Het is niet geldig zonder wassing of zuiverheid, zoals de Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – zei:

“Het gebed van iemand die rituele onreinheid begaat zal niet worden geaccepteerd totdat hij de wassing uitvoert. Een man uit Hadramaut zei: Wat is onreinheid, Abu Hurairah?” Hij zei: kattenkwaad of scheten laten.

Naar analogie met deze hadith? De basisregel bij het vasten is: zich onthouden van eten, drinken en lust, wanneer iemand eet en drinkt, zelfs als hij het vergeet. De

De fundamentele pijler van deze daad van aanbidding, namelijk onthouding, is verstoord

Daarom is deze daad van aanbidding niet acceptabel en niet voldoende voor de uitvoerder ervan.

  • De tweede regel: Vergeten wordt niet strafbaar gesteld door de bediende


    Zoals de Geliefde Uitverkorene – moge Gods gebeden en vrede met hem zijn – ons vertelde in de authentieke Profetische hadith:




God heeft de fouten en vergeetachtigheid van mijn land vergeven en waartoe ze gedwongen werden te doen.”

Dienovereenkomstig, naar analogie met deze hadith: De

Wie tijdens de Ramadan uit vergeetachtigheid eet of drinkt, op hem rust geen zonde of zonde.

Wat is het oordeel over iemand die eet door vergeetachtigheid tijdens een andere maand dan de Ramadan?


De meerderheid van de geleerden zei bij het beantwoorden van een vraag

“Wat is het oordeel over iemand die eet door vergeetachtigheid tijdens een andere periode dan de Ramadan?”

De uitspraak is niet anders dan vergeetachtig eten tijdens de Ramadan, wat…

Zijn vasten is geldig en hij voltooit zijn vasten zonder zijn vasten te verbreken.


Wat betreft de mening van sommige fatwa's: het is niet geldig om te vasten als iemand eet tijdens een andere periode dan de Ramadan, en dat hij zijn vasten gedurende de rest van de dag moet verbreken. Sjeik Ibn Baz – moge God hem genadig zijn – bevestigde de fout van deze fatwa, en dat de dienaar niet verantwoordelijk wordt gehouden voor vergeetachtigheid, of deze nu verplicht of vrijwillig is, en dit geldt voor het vasten.

Beslissen over iemand die vergeetachtig drinkt tijdens een gemiste vastenperiode


Er bestaat geen onenigheid onder de geleerden over onbedoeld eten of drinken tijdens het vasten, en dat het vasten van een persoon in dit geval geldig is en zijn dag voltooit.

Dus de

De uitspraak over iemand die drinkt terwijl hij vergeet een gemiste vasten in te halen, is dat zijn vasten geldig is.

De geleerden hebben verduidelijkt dat de hadiths van de Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – die spraken over de geldigheid van het vasten voor iemand die vergeetachtig at of dronk, geen verplicht vasten en vrijwillig vasten specificeerden. In plaats daarvan omvatte het de aanbidding van het vasten zonder dit te specificeren.

Beslissen over iemand die geslachtsgemeenschap heeft tijdens de Ramadan door het te vergeten


Hoewel het lastig is om tijdens het vasten onbedoeld geslachtsgemeenschap te hebben. Het is echter niet onmogelijk, omdat ieder mens kwetsbaar is voor vergeten. Religieuze geleerden zeiden dat dus

Beslissen over iemand die geslachtsgemeenschap heeft tijdens de Ramadan door het te vergeten.

Het komt overeen met de uitspraak over iemand die zijn vasten tijdens de Ramadan verbreekt door te vergeten, namelijk:

Dat vasten is geldig, en een persoon voltooit zijn vasten zonder een zonde te begaan of deze goed te maken.

De voorstanders van deze mening vertrouwden op de hadith van de Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – overgeleverd door Abu Hurairah – moge God tevreden met hem zijn – die zegt:

“Degene die zijn vasten verbreekt tijdens de maand Ramadan uit vergeetachtigheid, er is geen inhaalmogelijkheid voor het vasten of boetedoening.”

De geleerden zeiden dat de Profeet van leiding – moge Gods gebeden en vrede met hem zijn – in deze hadith de rechterlijke macht en verzoening noemde, en is dit bekend in de islamitische wet? De boetedoening voor het vasten geldt alleen voor degene die gedurende de dag van de Ramadan geslachtsgemeenschap heeft.

Meer informatie over deze uitspraak kunt u hier vinden. Wat het compenseren betreft, het gaat om alle andere dingen die het vasten ongeldig maken, namelijk: (masturbatie, eten en drinken, wat betekent eten en drinken, opzettelijk braken, bloed verdrijven door middel van cupping, menstruatie- en postpartumbloed), en dienovereenkomstig ,

Onopzettelijk geslachtsgemeenschap tijdens het vasten maakt dit niet ongeldig.

&nbsp

ten slotte; Als een van de lezers van dit rapport nog andere vragen heeft over deze kwestie en de uitspraak over iemand die het vasten tijdens de Ramadan verbreekt door het te vergeten? Hij kan zijn vraag achterlaten in de reacties, zodat wij hem deze in detail kunnen uitleggen.