De islamitische wet staat vol met vele bepalingen die sommigen misschien kennen en anderen misschien niet weten! Zodat het grotendeels beperkt blijft tot geleerden. Er zijn echter enkele bepalingen waar iedereen, zonder uitzondering, van op de hoogte moet zijn?!

Vanwege de waarde en het belang van deze regels in het dagelijks leven van mensen, en de negatieve effecten die daaruit kunnen voortkomen als ze er niet van op de hoogte zijn, zoals de uitspraak over onreinheid tijdens de Ramadan, die duidelijk werd gemaakt door de nobele Sunnah van de Profeet, en volledig verklaard door geleerden.

Uitspraak over onreinheid tijdens de Ramadan


De geleerden verdeelden het antwoord op de vraag: Wat is de uitspraak over onreinheid tijdens de Ramadan in twee antwoorden, die elk specifiek zijn voor de situatie waarin de onreinheid plaatsvond, zoals we hieronder zullen uitleggen:

  • Onreinheid tijdens de nachten van de Ramadan: Wat hier wordt bedoeld is de tijd na zonsondergang tot zonsopgang, en de uitspraak ervan is dat het toegestaan ​​is volgens de islamitische wet, ongeacht of deze onreinheid het gevolg is van geslachtsgemeenschap tussen de echtgenoten of van het hebben van een natte droom 's nachts tijdens de slaap. .

  • Onreinheid gedurende de dag van de Ramadan: Gedurende de dag van de Ramadan vindt dit plaats na zonsopgang en duurt tot zonsondergang. De uitspraak in dit geval is dat het verboden is volgens de islamitische wet en wordt beschouwd als een grote zonde, of het nu gaat om geslachtsgemeenschap of masturbatie.

Uitspraak over onreinheid tijdens de Ramadan

De uitspraak over onreinheid tijdens de Ramadan uit de Koran en de Sunnah


Geleerden hebben uitgelegd dat de uitspraak over onreinheid tijdens de Ramadan gebaseerd is op de Koran en de Sunnah, en dat het volgens de islamitische wet toegestaan ​​is zolang het tijdens de nacht plaatsvindt. Dat wil zeggen, na zonsondergang en vóór zonsopgang, of de onzuiverheid plaatsvond als gevolg van geslachtsgemeenschap tussen de echtgenoten of een natte droom tijdens de slaap. De juristen in de islamitische religie hebben duidelijk gemaakt dat de uitspraak over onreinheid tijdens de Ramadan het begin is van de islam? Het was toegestaan ​​tijdens de nachten van de Ramadan, maar alleen als de slaaf niet sliep.

Als iemand slaapt en wakker wordt, wordt geslachtsgemeenschap verboden, zelfs als hij vóór zonsopgang wakker wordt, en deze kwestie gold ook voor zowel eten als drinken. Wat voor sommigen ontberingen veroorzaakte, zelfs voor sommige van de metgezellen van de Boodschapper van God – moge God tevreden met hen zijn –?

Ze verboden hun vrouwen voor zichzelf gedurende de hele heilige maand, maar God – glorie zij Hem – heeft deze regelgeving voor Zijn dienaren versoepeld? Hij maakte geslachtsgemeenschap gedurende de nacht tijdens de Ramadan toegestaan, ongeacht of de slaaf niet sliep of niet, en deze uitspraak werd geopenbaard in de uitspraak van de Almachtige:

(Het is u geoorloofd om tijdens de vastennacht geslachtsgemeenschap te hebben met uw vrouwen. Zij zijn kleding voor u en u bent kleding voor hen. God weet dat u zich besneed, dus wendde Hij zich tot u en vergaf u. Heb dus nu vrede met hen en zoek naar wat God voor jou heeft verordend, en eet en drink totdat de witte draad van de dageraad je onderscheidt van de zwarte draad. Ze voltooiden het vasten tot de avond viel. (Al-Baqarah: 187).

Zoals vermeld in de Sunnah van de Edele Profeet? Wat geeft de reden aan voor de openbaring van dit vers en de versoepeling van Gods gebod met betrekking tot geslachtsgemeenschap, eten en drinken tijdens de Ramadan! Uit angst voor ontberingen voor zijn dienaren.

Al-Bukhari (4508) heeft op gezag van Al-Baraa – moge God tevreden met hem zijn – overgeleverd dat hij zei: “Toen het vasten van de Ramadan begon. Ze benaderden vrouwen niet gedurende de hele Ramadan, en mannen bedrogen zichzelf. Dus openbaarde God: “God wist dat jullie jezelf verraden, dus wendde Hij zich tot jullie en vergaf jullie.”

Wat betreft rituele onreinheid gedurende de dag tijdens de Ramadan: Er bestaat geen meningsverschil over, en de uitspraak ervan was vanaf het begin duidelijk: wat is een verbod, en het doen ervan is een grote zonde en de boetedoening is groot, en zo ook? Hetzelfde geldt voor masturbatie, evenals voor natte dromen, die ervoor zorgen dat iemand geslachtsgemeenschap heeft; Hij zal er niet voor gestraft worden, ook al gebeurde het tijdens het vasten?! Omdat een mens er niets mee te maken heeft.

Uitspraak over het uitstellen van de rituele wassing tijdens de Ramadan


Een van de meest gestelde vragen die mensen stellen is: “Wat is de uitspraak over het uitstellen van rituele wassing tijdens rituele onreinheid in de Ramadan?” Het antwoord is volgens religieuze geleerden hetzelfde: het is toegestaan ​​volgens de islamitische wet, en er is geen sprake van zonde voor degene die dat doet. Zolang de onzuiverheid vóór zonsopgang optreedt, en zelfs als de persoon slaapt en vervolgens een bad neemt na het ontwaken,

Deze keer was na zonsopgang; Het is toegestaan ​​volgens de islamitische wet, en de juristen baseerden hun uitspraak op de nobele Sunnah van de Profeet, die meer dan één authentieke hadith bevat, als volgt:

Op gezag van de Moeder der Gelovigen, mevrouw Aisha – moge God tevreden met haar zijn -: “Een man zei: O Boodschapper van God, het gebed overvalt mij terwijl ik junub ben, dus ik vast. De Boodschapper van God, moge Gods gebeden en vrede zij met hem en zijn familie, zei: En het gebed overvalt mij terwijl ik junub ben, dus ik vast. Dus hij zei: U bent niet zoals wij, o Boodschapper. God heeft u vergeven voor uw zonden uit het verleden en de toekomst. Hij zei: Bij God, ik hoop dat ik de meest bevreesde van God zal zijn en de meest deskundige onder jullie zal zijn in wat ik vrees. Verteld door Ahmad, Muslim, Abu Dawood.

Op gezag van Aisha en Umm Salamah – moge God tevreden met hen zijn -: “De Profeet, moge Gods gebeden en vrede met hem en zijn familie zijn, werd 's morgens wakker zonder geslachtsgemeenschap – zonder een natte droom – en dan vasten tijdens de Ramadan.” overeengekomen.

Op gezag van Umm Salamah – moge God tevreden met haar zijn – dat zij zei: “De Boodschapper van God, moge God hem zegenen en vrede schenken, werd 's morgens wakker na gemeenschap te hebben gehad – geen droom – en dan hij wilde zijn vasten niet verbreken of het goedmaken.” verteld door moslim.

Is het toegestaan ​​om te vasten zonder reinheid?


Het Egyptische Fatwa Huis zei, terwijl het de vraag “Is het toegestaan ​​om te vasten zonder zuiverheid?” te beantwoorden, dat het toegestaan ​​is volgens de islamitische wet, en dat zuiverheid geen voorwaarde is voor vasten. Deze kwestie werd duidelijk gemaakt in de authentieke hadiths, waarin werd uitgelegd dat de Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – gewoonlijk sliep in een staat van rituele onreinheid, waarna hij wakker werd en vastte. Het is echter wenselijk dat iemand zichzelf zuivert zo lang als hij kan, om geen enkele gebeden te verspillen, vooral omdat gebed zuiverheid vereist.

Op gezag van Ghadeef bin Al-Harith zei hij: “Ik zei tegen Aisha: Heeft de Profeet, moge God hem zegenen en vrede schenken, zichzelf gewassen voordat hij ging slapen? En hij slaapt voordat hij een bad neemt? Ze zei ja. Ik zei: Alle lof zij God die de zaak uitgebreid heeft gemaakt. Verteld door Aboe Dawud.

Uitspraak over onreinheid na zonsopgang in de Ramadan


Er bestaat geen onenigheid onder de geleerden over de uitspraak over onreinheid na zonsopgang in de Ramadan, namelijk dat het verboden is volgens de islamitische wet, en dat de daad ervan een grote zonde is, waarvoor de Islam de boetedoening groot heeft gemaakt. Sommige mensen zijn hiertoe misschien niet in staat, vooral omdat de basis van vasten het zich onthouden van eten, drinken en verlangen is.

Zoals vermeld in de Heilige Hadith, waarin de Almachtige Heer zegt: “Hij zal zijn eten, drinken en verlangens achterlaten ter wille van Mij.” Religieuze geleerden hebben de boetedoening voor onreinheid in twee meningen verdeeld, namelijk:

  • Geslachtsgemeenschap gedurende de dag tijdens de Ramadan: De boetedoening is groot, zoals vermeld in de eervolle Sunnah van de Profeet, namelijk het bevrijden van een slaaf, het vasten gedurende twee opeenvolgende maanden, of het voeden van zestig arme mensen voor elke dag dat men het vasten verbreekt, en het maken van ben er klaar voor na de Ramadan.

  • Masturbatie: De meerderheid van de geleerden zei dat er geen speciale regelgeving over bestaat. Daarom maakt zijn boetedoening het goed na de Ramadan, door de rest van de dag niet te eten en het vasten niet te verbreken.

De uitspraak over het slapen in een staat van rituele onreinheid gedurende de dag tijdens de Ramadan


Religieuze geleerden hebben uitgelegd dat de uitspraak over slapen in een staat van rituele onreinheid gedurende de dag in de Ramadan is dat als het de bedoeling is om tijdens de slaap gedurende de dag in de Ramadan een natte droom te hebben; Dit maakt het vasten niet ongeldig, en het enige wat een persoon hoeft te doen is zich wassen na het ontwaken, en zijn vasten is geldig. Wat betreft geslachtsgemeenschap met de vrouw of masturbatie; Het is verboden volgens de islamitische wet, zoals we eerder hebben uitgelegd, en het maakt het vasten ongeldig, en dit is wat duidelijk werd gemaakt door de nobele hadith, die zegt:

Op gezag van Abu Hurairah – moge God tevreden met hem zijn – dat hij zei: “Terwijl we bij de Profeet zaten, moge God hem zegenen en vrede schenken, kwam er een man naar hem toe en zei: O Boodschapper van God! Ik kwam om. Hij zei: Wat is er met je aan de hand? Hij zei: Ik had gemeenschap met mijn vrouw terwijl ik aan het vasten was. De Boodschapper van God, moge God hem zegenen en vrede schenken, zei: Kunt u een slaaf vinden om te bevrijden? Hij zei: Nee. Hij zei: Kun je twee maanden achter elkaar vasten? Hij zei: Nee. Hij zei: Kun je zestig arme mensen voeden? Hij zei: Nee. Hij zei: Toen bleef de Profeet, moge Gods gebeden en vrede met hem zijn. Terwijl we dat deden, werd een arak met dadels – en de arak was klonterig – naar de Profeet gebracht. Hij zei: Waar is de vraagsteller? Hij zei: Dat ben ik. Hij zei: Neem het en geef het in liefdadigheid. De man zei: Bent u armer dan ik, O Boodschapper van God? Bij God, tussen de twee breedtegraden – hij bedoelt de twee vrije – is er een huishouden dat armer is dan mijn huishouden. Toen lachte de Profeet, moge God hem zegenen en vrede schenken, totdat zijn tanden zichtbaar waren en zei toen: Voed je gezin .

Is het toegestaan ​​om te vasten zonder normaal te wassen?


Eerst en vooral, voordat we de vraag beantwoorden: is het toegestaan ​​om uit gewoonte te vasten zonder de wassing te doen? zondigt en moet zich bekeren en deze daad stoppen. Wat betreft de uitspraak over het vasten zonder de wassing te doen: In dit verband hebben geleerden gezegd: De uitspraak over iemand die zich tijdens de Ramadan in een staat van onreinheid bevindt, is op haar van toepassing! Betekenis:

  • Als een persoon deze gewoonte tijdens de Ramadan 's nachts en vóór zonsopgang doet, dan is het voor hem toegestaan ​​om te vasten, zelfs als hij zich niet wast totdat de dageraad aanbreekt. Hij moet zichzelf echter minstens vóór zonsondergang wassen, en het is het beste om zichzelf onmiddellijk te zuiveren, zodat hij geen gebed mist.

  • Het beoefenen van deze gewoonte gedurende de dag van de Ramadan is een verboden handeling en maakt het vasten ongeldig.In dit geval legden de geleerden uit? Wie dit doet, moet zich de rest van de dag inhouden en dit na het einde van de Ramadan inhalen. Maar als iemand de gewoonte van ‘masturberen’ begint en zichzelf stopt voordat sperma ejaculeert? In dit geval is zijn vasten geldig en voltooit hij zijn dag en haalt deze niet in.

Concluderend hopen we dat we alle informatie hebben verstrekt met betrekking tot de uitspraak over onreinheid tijdens de Ramadan. Vooral omdat we dicht bij het begin staan ​​van de Heilige Maand 1145-2024, die naar verwachting zal beginnen op 12 april volgend jaar, en misschien zal deze informatie voor mensen voldoende zijn, zodat ze niet in verwarring raken als ze tijdens de maand Ramadan in onreinheid raken.