Alle moslims moeten de regels over laster en de boetedoening kennen, vooral omdat het een van de zonden is die veel mensen begaan, al dan niet opzettelijk. Het grootste bewijs van het belang van dit onderwerp in de islamitische wet? Het is dat de Heer – Glorie zij Hem – ervoor heeft gewaarschuwd van boven de zeven hemelen, in de Heilige Koran. Dit is een aanvulling op de waarschuwing van onze nobele boodschapper – moge God hem zegenen en vrede schenken – in een aantal nobele profetische hadiths die door hem authentiek zijn verklaard.

Wat is het oordeel over laster in de islam?


Er bestaat geen discussie over

De uitspraak over kwaadsprekerij in de Islam,

en hij

Verbod, en de ontoelaatbaarheid van het doen van deze daad,

Dit gebod kwam van de Heer der Glorie – geopenbaard in Zijn glorie – toen Hij in Zijn Machtige Boek zei:

(O jullie die geloofd hebben, vermijd veel achterdocht. Zeker, enige achterdocht is zonde. En bespioneer en laster elkaar niet. Zou iemand van jullie willen eten? Hij beschermde zijn broer toen hij dood was, en jullie haatten hem, en vrees God, want God is vergevingsgezind en barmhartig.

En hij kwam

Het verbod op laster in zowel de Koran als de Sunnah vanwege?

Welke schade laat deze daad achter op de lasteraar, zowel psychologisch als materieel, door hem problemen en crises in zijn leven te bezorgen, net zoals onze islamitische religie roddels verbiedt? Vanwege het daaruit voortvloeiende schuldgevoel dat degene die lastert met zich meedraagt.

Lasterpraat in de Islam

Wat is laster en de verzoening ervan in de islam?


Lasterpraat is een van de grootste zonden in de islamitische wet, en de grootheid van deze zonde komt daar vandaan? Het is een van de zonden, omdat het een van de zonden is die verband houden met de rechten van Zijn dienaren, en waartegen de Schepper – Glorie zij Hem – in een strenge waarschuwing waarschuwde. Ondanks dat vinden we dat het een van de zonden is die Het zijn zonden waar Satan gemakkelijk de dienaar in kan lokken, en de meeste mensen vallen erin, behalve degenen die genade hebben met onze Heer. Dus hij kwam

Uitspraak over laster en de boetedoening daarvoor

In de Islam


Gerelateerd aan de persoon over wie werd geroddeld, omdat hij degene is die het recht heeft, en verzoening bestaat uit het zichzelf kwijtschelden van de zonde:

  • Oprecht berouw:


    Dat iemand moet ophouden met het roddelen over zijn broer en daar spijt van krijgt. En om er helemaal niet op terug te komen, vraag dan God om hem daarbij te helpen en hem deze grote zonde te vergeven.
  • Vergiffenis vragen voor degene over wie werd geroddeld:


    En bid voortdurend voor hem.
  • Lastige reactie:


    Dit wordt gedaan door hem te prijzen in het bijzijn van degenen voor wie de laster plaatsvond, of daarna.
  • Vergeving vragen aan de vervreemde persoon:


    Dit wordt gedaan door hem om vergeving en vergeving te vragen voor wat hij zei, en dat zal zo zijn? Hetzij door vriendelijk te spreken, zich te verontschuldigen, begeleiding te bieden, of door andere dingen te doen die de ziel kalmeren. In dit verband met betrekking tot de uitspraak over roddelen en de verzoening ervan, zijn geleerden in drie meningen verdeeld:
  1. Degenen met de eerste mening:


    We moeten terugkeren naar de persoon tegen wie het kwaadsprekerij plaatsvond en om zijn vergeving en toestemming vragen. In het geval dat de woorden hem al hebben bereikt, moet hij het effect van deze woorden uit zijn borst wissen en zijn uiterste best doen om vergeving te verkrijgen.
  2. Tweede mening:


    De meeste meningen van geleerden, inclusief senior geleerden en rechtschapen voorgangers, kwamen tot de conclusie dat? Voor verzoening voor laster is geen publieke erkenning nodig, en terugkeren naar de persoon die lasterde om vergeving te vragen kan leiden tot meningsverschillen en het uitbreken van sociale crises, waardoor de negatieve gevolgen groter zijn dan de voordelen. vergeving en bidden voor de persoon die roddelt is voldoende.
  3. Derde mening:


    Degenen die deze mening aanhangen, zijn van mening dat het noodzakelijk is om vergeving te vragen aan de persoon die laster heeft gehad, zelfs als de laster niet wist wat er over hem werd gezegd, omdat het een van de rechten van de dienaren is die alleen door de laster kan worden verbeurd. de vergeving van de dienaar voor zijn broer.

Maakt liefdadigheid een einde aan laster?


Het antwoord kwam op een vraag

Maakt liefdadigheid een einde aan laster?

Hij

Ja,

De geleerden baseerden dit op het feit dat de sharia niet alleen het smeken en het zoeken naar vergeving verplicht voor degene over wie wordt geroddeld, maar dat het eerder mogelijk is om goede daden voor hem te doen om de zonde namens hem af te weren.

Het basisprincipe van vergeving vragen voor iemand over wie iemand roddelt en voor hem bidden?

Het is het afweren van een slechte daad met een goede daad, en het vervangen van de zonde door een goede daad, zelfs als de lasteraar hier niets van weet.

Het is echter gegarandeerd dat een persoon zijn eigen zonde in het leven van deze wereld afwendt. Neem het van hem aan in het hiernamaals voor de rechter voor wie niemand onrecht wordt aangedaan – Glorie zij Hem – vooral sindsdien? Goede daden, smeekbeden en het zoeken naar vergeving in deze wereld kunnen zonden uitwissen en vervangen door goede daden, maar in het hiernamaals? Er kan alleen een oordeel worden geveld door de goede daden weg te nemen en de slechte daden te vermeerderen, zoals de Profeet – moge de beste gebeden en vrede zij met hem – ons in de authentieke hadiths heeft verteld.

“Wie zijn broeder onrecht heeft aangedaan met betrekking tot zijn eer of wat dan ook, laat hem zich daar vandaag van bevrijden. Vroeger was er geen dinar of dirham

Als hij een goede daad had, zal deze van hem worden afgenomen in verhouding tot het bedrag dat hij onrecht heeft aangedaan, en als hij geen goede daden had, zullen enkele van de slechte daden van zijn metgezel van hem worden afgenomen en zal hij worden aangeklaagd.’ Overgeleverd door Al-Bukhari, Hadith nr. (2449).

“Als het de Dag der Opstanding is; God verzamelt de schepselen op één niveau. De beller hoort ze en het zicht dringt door, en roept ze vervolgens met een stem die hij zowel van ver als van dichtbij hoort: “Ik ben de koning, ik ben de rechter.”

Niemand van het volk van de hel mag de hel betreden! Hij heeft een recht van een van de mensen van het Paradijs totdat ik het van hem verwijder, en niemand van de mensen van het Paradijs mag het Paradijs betreden! En geen van de mensen van de hel heeft er recht op, totdat ik hem ervan losmaak.”

En in Sahih Muslim, uit de hadith van Abu Saeed

“Wanneer de mensen van het Paradijs het pad kruisen, zullen ze op een brug staan ​​tussen het Paradijs en de Hel! En ze nemen wraak op elkaar,

Als ze verfijnd en gezuiverd zijn, zullen ze het Paradijs binnengaan.”

De uitspraak over achterklap en de boetedoening daarvan volgens de sjiieten


Hoewel er veel verschillende religieuze uitspraken bestaan ​​onder sjiieten en soennieten, geldt dit niet voor hen

De uitspraak over achterklap en de boetedoening daarvan volgens de sjiieten.

Wat volgens ons vergelijkbaar is met wat door de meeste juristen werd gerapporteerd

Het verbod op roddelen, en de boetedoening daarvoor, houdt in dat je je ervan vrijgeeft, je ervan bekeert, om vergeving vraagt ​​en bidt voor degene over wie je roddelt.

En hij vroeg om vergeving als dat mogelijk was, en of er geen incident of probleem zou zijn.

Wat is het oordeel over achterklap, roddelen en laster?


Moslims moeten weten dat er een verschil is tussen elk van hen

Laster, roddel en laster,

In termen van hun betekenis zijn ze het er allemaal over eens dat ze tot de zonden behoren waarvoor iemand zich in zijn leven moet bekeren voordat de ander wraak op hem neemt in het hiernamaals, en hieronder zullen we het uitleggen.

Het verschil tussen roddelen, roddelen en lasteren,

Zoals vermeld in de hadith van Nour Al-Huda – moge Gods gebeden en vrede met hem zijn -.

  • Achterklap:


    Een persoon in zijn afwezigheid herinneren aan zijn fouten en dingen die hij haat en die hij niet graag onder mensen verspreidt.
  • Geroddel:


    Het overbrengen van woorden van de ene partij naar de andere met als doel conflicten tussen hen te veroorzaken en het uitbreken van crises te veroorzaken.
  • Vervagen:


    Het herinneren van de moslim bij zijn afwezigheid aan iets dat niet in hem zit, d.w.z. hem belasteren en leugens over hem vertellen.

Op gezag van Abu Hurairah – moge God tevreden met hem zijn – dat de Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – zei:

‘Weet je wat roddelen is? Ze zeiden: “God en Zijn Boodschapper weten het het beste. Hij zei: Hij noemde je broer op een manier die hij niet leuk vindt. Er werd gezegd: “Wat denk je ervan als mijn broer heeft wat ik zeg?”

Hij zei: Als het waar is wat je zegt, dan heb je hem belasterd, en als dat niet zo is, dan heb je hem belasterd. Overgeleverd door Muslim, Hadith nr.: (2589).

De formule voor smeekbede voor degene die je hebt geroddeld


Niet gespecificeerd

De formule voor smeekbede voor degene die je hebt geroddeld

In plaats daarvan sprak de sharia-wetgeving over het zoeken van vergeving voor iemand die lasterde en voor hem bad in een van de vormen van smeekbeden. Het doel daarvan werd eerder uitgelegd in de voorgaande paragrafen, en een van de mooiste vormen van smeekbeden die gebruikt kunnen worden. bidden en om vergeving vragen voor iemand die lasterde is de samenvatting van de smeekbeden uit de Koran en de Soennah, maar de naam van de persoon moet worden gespecificeerd.

  1. O God, vergeef mij en degenen die ik heb geroddeld, onrecht heb aangedaan en beledigd, en die mij en hem over het hoofd hebben gezien

  2. Biddend voor degenen over wie u lasterde, O God, U bent de Vergevingsgezinde en U houdt ervan om te vergeven. Dus vergeef hem

  3. O God, vergeef hem zijn twee zonden en zijn onwetendheid, en zijn extravagantie in zijn zaken, en wat jij beter weet dan ik.

  4. Bid voor degene die u hebt geroddeld, o God, vergeef hem al zijn zonden. Zijn subtiliteit en majesteit, zijn begin en zijn einde, zijn openheid en zijn geheim.

  5. O God, zegen hen met wat U voor hen hebt voorzien, vergeef hen en heb medelijden met hen.

  6. Biddend voor degene over wie u lasterde, o God, ik vraag u om leiding en vroomheid, kuisheid en rijkdom, “voor die en die.”

  7. O God, geef zijn ziel vroomheid en zuiver haar. U bent de beste van degenen die haar zuiveren. U bent de bewaker en beschermer ervan.

  8. O God, neem afstand van zijn zonden, net zoals u afstand hebt genomen tussen het Oosten en het Westen. O God, reinig hem van zijn zonden, net zoals een wit kleed wordt gereinigd van vuil. O God, was het van mijn zonden weg met sneeuw , water en hagel.

  9. De formule voor de smeekbede voor degene over wie u lasterde: O God, vergeef hem voor wat hij eerder heeft gedaan en wat hij heeft uitgesteld, wat hij verborgen heeft gehouden en wat hij heeft aangekondigd,


    En jij hebt meer kennis dan hij. Jij bent degene die vooruitgang boekt en jij bent degene die vertraging oploopt, en jij bent tot alles in staat.
  10. O God, verbeter zijn religie, die de bescherming van zijn zaken is, en verbeter zijn wereldse leven, dat zijn levensonderhoud is.


    En maak mijn hiernamaals goed voor hem, waarin zijn terugkeer plaatsvindt, en maak het leven voor hem een ​​aanvulling op al het goede, en maak de dood voor hem een ​​verlichting van al het kwaad.
  11. O God, ik vraag u, o God, de Enige echte, de Eeuwige, die noch verwekte noch werd geboren, en er is niemand gelijk aan Hem,


    Om hem zijn zonden te vergeven; Jij bent de Vergevingsgezinde, de Barmhartige.
  12. Bid voor degene over wie u roddelt, o God, help hem zich u te herinneren.


    Dank u, en aanbid u goed.

Wat is toegestaan ​​kwaadspreken?


In de islamitische wet zijn er twee soorten kwaadsprekerij: de ene is onwenselijk en verboden, en de andere is aanbevolen en toegestaan. We hebben het ongewenste kwaadspreken en de boetedoening ervan al in de voorgaande regels uitgelegd.

Toegestaan ​​roddelen?

Het is het noemen van spraak in afwezigheid van een moslim, inclusief de gebreken ervan, maar in speciale gevallen geïdentificeerd door geleerden, die als volgt zijn:

  1. Klacht:


    Wat hier bedoeld wordt is klagen over de onderdrukker en het onrecht waaraan hij is onderworpen, bij degenen die het gezag hebben of wie dan ook gezag heeft over deze onderdrukker, om het onrecht ongedaan te maken en de onderdrukker van zijn onrecht af te weren.
  2. Referendum:


    Raadpleeg de geleerden, inclusief de sjeiks en de moefti, om de uitspraak over een handeling of gebrek te achterhalen of om dit gebrek te corrigeren.
  3. Correctie:


    Door je toevlucht te nemen tot een vertrouwd persoon met als doel de zondaar terug te brengen naar het rechte pad en hem weg te houden van de zonde die hij begaat.
  4. Waarschuwing:


    Zoals het waarschuwen van mensen tegen een onrechtvaardig of frauduleus persoon, en dergelijke zaken die anderen schade kunnen berokkenen… vooral als hij openlijk een zonde begaat; Er moet gewaarschuwd worden, zodat niemand daardoor schade ondervindt.
  5. Certificaat:


    Is het niet alleen nodig bij zaken en problemen, maar ook bij het nemen van een mening over een belangrijke kwestie? Zoals huwelijk; Een persoon moet de waarheid vertellen over de persoon naar wie hem wordt gevraagd.
  6. de definitie:


    Dat de persoon bekend staat om een ​​specifiek kenmerk, zoals blind zijn of zwaarlijvig zijn, en andere soortgelijke kenmerken! Het voornaamste doel ervan is om hem voor te stellen en niet om hem in diskrediet te brengen of te kleineren. Als er iets anders is waardoor iemand gekend kan worden? Dergelijke kenmerken moeten worden vermeden.

Aan het einde van het artikel over de regel van roddelen: Wij hopen dat we dit in de voorgaande paragrafen van dit rapport hebben verduidelijkt? Alles wat te maken heeft met de uitspraak over roddel en de boetedoening ervan, en als een van de lezers van dit onderwerp een vraag heeft waar hij geen antwoord op kon vinden? Ze kunnen het in een opmerking schrijven, zodat wij kunnen reageren en het kunnen verduidelijken.